söndag 1 april 2012

Kyrkorna och Israel


Jag har i ett par tidigare inlägg nämnt att det kommer att gå ett svärd genom kyrkor och församlingar med utgångspunkt från deras inställning till Israel. Det är snart 3 år sedan som Gud började tala profetiskt till mig om att så var fallet.

Vid ett flertal tillfällen under 2009 – 2011 talar Gud profetiskt och starkt till mig om att kyrkor skall komma att dömas för sin inställning till Israel. Ett par av tilltalen nämner att kyrkor/församlingar inte bara kommer att splittras utan också att det blir stora skillnader mellan olika kyrkor/församlingar (ordet kyrkor är jämförbart med samfund eller rörelse). Några saker som kommer att skilja dessa kyrkor/församlingar åt är vad som kommer ut av domen eller processen?

Några saker som kommer att bli ett resultat av det som sker är hur kyrkor/församlingar kommer att fortleva. Jag tror att Gud kommer att låta inställningen till Israel påverka utfallet. Bibeln talar vid flera tillfällen om sådd och skörd eller välsignelse och förbannelse såväl i GT (Gamla Testamentet d.v.s. FÖRE Kristus/Jesus) ), som i NT (Nya Testamentet d.v.s. EFTER Kristus/Jesus). Till undertecknad har Gud talat profetiskt om olika saker, eller fenomen som kommer ur denna domsprocess.

En sak är tillväxt eller utebliven tillväxt på olika områden. Ökar den/det, eller blir det tillbakagång och stagnation? 

Gud pekar på att de kyrkor/församlingar som valt att välsigna eller för att använda ett annat uttryck, ”stå upp för Israel” kommer att växa till på de allra flesta sätt. Människor kommer där att bli vad vi kallar ”frälsta” och kyrklokalerna fylls såväl av besökare, som i antalet medlemmar i församlingarna. Vissa kyrkor/församlingar kommer att få en tillväxttakt på 20 % från den ena månaden till den andra. Vissa något mindre. Det kan också variera över tid. Under och tecken i enlighet med missionsbefallningen i Evangelierna och Apostlagärningarna kommer att ske i allt större utsträckning, till och med i det ”sekulariserade” Sverige. Det innebär bland annat att sjuka blir helade osv. Även ekonomiskt kommer man att uppleva tillväxt. Kollektboxar återvänder överfyllda. Mat finns att dela ut till behövande. Kläder till den som behöver det. Missionärer kan sändas ut. Man kan annonsera i dagspressen. Listan kan göras längre… Pastorer, präster, predikanter eller andra som tillhör dessa kyrkor/församlingar kommer att bli respekterade i samhället och massmedia och politiska ledare kommer att vända sig till dessa.

Där man valt att ta ställning MOT Israel ser vi det omvända. Ingen eller väldigt få nyfrälsta samt ett minskande medlems och besökarantal. Vissa av dessa kyrkor/församlingar kommer att tappa medlemmar i rask takt, mycket rask takt. Och nu talar jag inte bara om delningsprocessen utan över en längre tidsperiod. Under och tecken uteblir. De sjuka fortsätter att vara sjuka osv. Kollektboxarna återvänder tomma. Istället för att dela ut till hjälpbehövande så kan man bara säga, ät dig mätt och kläd dig varmt, that’s it. Den respekt som dessa pastorer, präster, predikanter eller andra personer visats av omgivningen kommer att minska. Och från att vara vana att uttala sig i det ena såväl som det andra sammanhanget så vill ingen längre lyssna till dessa.

Hur kommer det sig att jag tar upp frågan igen?

Sätter mig framför datorn och ger mig ut på webben där jag hittar en artikel på nyhetssajten Ynetnews som handlar om olika kyrksamfunds inställning till Israel och till bojkott av Israel av varierande slag. Artikeln heter översatt till svenska ”Kommer kyrkorna att bojkotta Israel?” Detta gör mig starkt beklämd, irriterad och en smula nedstämd. Och jag känner också en slags förtvivlan då vi säger oss tro på samme Jesus och läser samma Bibel.

Man pekar bland annat på att den Amerikanska Pingströrelsen som av tradition pekats ut som Israelvänner verkar vara under en kampanj från andra kyrkor för att som man hoppas delta i BDS (bojkottrörelsen av Israel på olika områden). Personligen tror jag att inget gott kommer att komma ut ur det faktum att man strävar efter en bojkott eller en isolering av Israel. Själv har jag bestämt mig för att stå på Israels sida så länge jag bara orkar och kan. Med Guds hjälp hoppas jag att det varar livet ut och ända in i evigheten.

Och som svensk är det extra beklämmande att läsa i artikeln att KG Hammar när han var Svenska Kyrkans högste ledare var en av de första protestantiska ledarna som klart tog ställning MOT Israel och FÖR en bojkott av Israel.

Att det har betydelse ser jag idag. Hur ofta läser vi inte i olika tidningar eller hör och ser på nyhetssändningar hur illa ställt det är med Svenska Kyrkan. Man har redan eller planerar att sälja ut kyrkobyggnader då dessa inte längre används/kan användas. Man tvingas till nedskärningar både här och där. Medlemsantalet minskar i strid ström osv. Domen har redan börjat.

Domen kommer INTE BARA att gå över kyrkor/församlingar utan kommer att beröra politiska partier, företag, familjer osv. MEN det kommer att börja i kristenheten.

Därför väljer att ställa mig på Israels sida. Jag vill att människor skall komma till tro på Gud! Jag vill se kyrklokaler överfyllda med besökare! Jag vill se människor som blir helade och/eller befriade! Jag vill att det skall gå väl för mitt land! Om jag så skall kallas egoist för att jag vill bli välsignad av Gud. Ja, jag vill bli välsignad av Gud och därför ser jag bara fördelarna med att välsigna Israel.

Tyvärr står det också i Guds ord om hur det skall komma en tid då ALLA FOLKSLAG skall tåga mot Israel och Jerusalem för att strida mot det. OBSERVERA att det inte står att det är ALLA MÄNNISKOR! Jag kommer att välja att stå på Israels sida eftersom Bibeln är klar över att det kommer att vara den segrande sidan vid den tidpunkten. Om det är före eller efter (i direkt anslutning till) Jesu andra tillkommelse i egenskap av Messias, den fysiske Konungen. Det skall andra uttala sig om som vet eller tror sig veta bättre än undertecknad. Om inte så lär vi veta svaret när den dagen kommer.

Må Gud Välsigna Dig och må Gud Välsigna Israel.

Gideon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar